torsdag 11 oktober 2018

Kalifornia (1993)

Tjosan allihop, här är jag igen. Det har gått tre månader sedan min senaste Pitt och två sedan jag skrev någonting alls här. Jag har väl ärligt talat glömt bort hur man gör, är lite rädd och funderar på vad dessa symboler på mitt tangentbord är. Håller vi alla våra tummar, ger mig världens samlade energi etc., tror jag däremot att det här kan gå vägen. Ett osannolikt scenario, men man kan ju hoppas.   




Efter fyra ellipser för att representera den falska tid som gått kan jag inte säga att jag känner någon större förändring. Jag antar att det till stor del ligger i att den här texten bara kan läsas när den är färdig, vilket innebär att all energi jag kan få i så fall skickas från framtiden och jag känner att tidsresande inte är en realistisk förväntan att ha på sina läsare.

Herregud vilken dum inledning det här var. Vi glömmer den och pratar om dagens film istället.

*


Kalifornia! Från början California, men som efter manusrevideringar fick ett K i sin titel. Eftersom den här och Mortal Kombat kom ut ungefär samtidigt kan vi se det som den vackra och lite sorgligt korta period i USA:s historia som K plötsligt var en hipp bokstav.  

Men varför denna felstavning? Vad är poängen? Om de bara älskat att göra ett hårt C till K, varför spelas då huvudrollen av David Duchovny och inte David Dukhovny? Det är lite för tidigt in på 90-talet för att bara kunna ses som ännu ett offer av decenniets extrema och ungdomligt coola image, så det är antagligen inte orsaken.  

Låt oss söka i handlingen efter ett skäl: Journalisten Brian (Duchovny) och hans flickvän Carrie (Michelle Forbes), en fotograf, bestämmer sig för att ta en road trip från Louisville, Kentucky till Kalifornien (som visserligen på svenska stavas med K, men man hör ingenting i deras uttal av California, som alltså är på engelska, som tyder på att de säger det med K) och besöka kända mordplatser på vägen som research för en bok Brian ska skriva. För att ha råd med sin resa annonserar de efter ett till par att resa och dela kostnaderna med. Som tur är ser Early Grace (Brad Pitt!) annonsen och med sin något infantila flickvän Adele (Juliette Lewis, som faktiskt var Pitts riktiga flickvän runt den här perioden). Tyvärr visar det sig att Early är en seriemördare, men på något sätt är det bara Carrie som verkar uppfatta att någonting är off med honom tills någon gång runt slutet på filmen när Brian faktiskt ser honom mörda och inser att "hm, det är någonting som inte stämmer här".

Vad kan vi utvinna ur det här är väl främst att filmen väldigt tydligt handlar om att mördare inte kan förstås ens om man är i deras närhet och Brians research därför är helt poänglös eftersom mordplatser han besöker bara förstärker det narrativ han fått höra om dessa, snarare än ger honom en egen uppfattning att basera en bok runt. Den som inte är mördare kan inte heller förstå en annan mördare, och sättet att försöka sammanfatta dem genom platserna de begick sina brott på är en ungefär lika bra idé som att åka till Kalifornien med första bästa par.

I den här tolkningen av filmens mening är det svårt att hitta Kalifornias K. Eller, alltså, det kan ju vara så att K står för Kill eftersom filmen kretsar runt mördare, men det är lite för dumt för att jag ska kunna acceptera det, så även om det varit fallet går vi vidare.

Vi kan istället - eller också - se filmen som ett exempel på kulturella krockar mellan utbildade storstadsmänniskorna Brian/Carrie och tydligt lågutbildade redneck-paret Early/Adele. Ser vi den så kan titeln lika gärna anspela på att Kalifornien är drömmålet för båda två, men att Early och Adele stavar det fel. På sätt och vis hade det här känts rimligt, men samtidigt är det lite för mycket klassförakt att anta att de inte kan stava för att det ska kännas helt bekvämt. Det är också rent objektiv fel, för även om Kalifornia faktiskt skrivs med K en gång i filmen så är det inte av dem, utan av Brian. Kan verka konstigt att en journalist stavar någonting så basic fel, men låt mig då berätta en historia från internets mörka sida som klargör för varför han faktiskt gör det väldigt medvetet:

Om man, som jag, tydligen, besöker olika pistolforum på internet får man faktiskt en extremt rimlig lösning på detta mysterium. K:et i Kalifornien, alltså California, alltså Kalifornia, anspelar på kommunism på grund av delstatens strikta vapenlagar. Det här är självklart orsaken, och ett väldigt rimligt skäl till varför man skulle kalla California kommunistiskt. Det är ju tydligt i filmen att Brian älskar vapen, och så fort han kommer till sitt mål kommer de tas ifrån honom. Det är den enda anledningen till varför han stavar som han gör, och jag ser den ärligt talat som helt vattentät.

Sammanfattningsvis får vi alltså anta att titeln är påhittad av någon som, som en rimlig människa gör, älskar sina vapen och därför ser California som Kalifornia, och att hela filmen egentligen är en allegori över hur människan drivs till sjuka brott när deras vapenfrihet berövas. Earlys många mord var ert fel, liberala California. "Kan ni leva med det på ert samvete? Det kan ni? Jaja, vilka är då det riktiga monstret?", är antagligen den helt rimliga monologen manusförfattaren höll medan han skrev och självgott tog ett halsbloss från sin cigarr för äga staten (det här var alltså staten 1993, och inte 2018). Den här teorin är för övrigt vattentät, så våga inte ifrågasätta den. Allt som kommer ske är att du ser dum ut och min tes stärks tusenfaldigt. Hur vet jag inte, men det kommer den göra.
Just det, vi borde kanske prata om vad jag tycker om själva filmen också. Så här kommer min långa utläggning över denna bortglömda thriller ur det nu antika 90-talet:

Man kommer för Pitt och sedan stannar man filmen ut för Pitt. Allt är som det ska vara.

FIN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar